Chomutov a Jirkov mají od léta 2024 svůj společný „jízdní řád“ pro dopravu všeho druhu. Na papíře se jmenuje Plán udržitelné městské mobility měst Chomutova a Jirkova, ale říkáme mu jen Městská mobilita Chomutova a Jirkova. Dokument má přes 480 stran analýz, návrhů a příloh. A právě teď probíhá jeho kompletní aktualizace.

Co je to „Městská mobilita Chomutova a Jirkova“ a jaké jsou její cíle?

Jednou větou můžeme říct, že je to “Manuál pro dopravu všeho druhu – od chůze, přes trolejbusy, až po auta – který hledá férový kompromis v prostoru, čase a penězích.“

Městská mobilita Chomutova a Jirkova dlouhodobě sleduje několik hlavních cílů, kterých by do roku 2050 chtěla dosáhnout. Mezi ty základní patří zlepšení mobility a dostupnosti města pro všechny osoby, zvyšování bezpečnosti silničního provozu, zklidňování dopravy a podpora veřejného prostoru, změna dělby ve prospěch veřejné dopravy a aktivní mobility, snižování negativních vlivů dopravy na životní prostředí, podpora inteligentních dopravně-telematických systémů, vytvoření základu plánování investic do dopravní infrastruktury a několik dalších.

Obecně se usiluje o snížení podílu individuální automobilové dopravy formou logických a konkurenceschopných alternativ.

 

Jak je na tom aktivní doprava v Chomutově a Jirkově?

Z pohledu cyklistické dopravy dosahuje v řešeném území nabídka cyklistických tras celkové délky 24 km (měřeno jednosměrně). Téměř 33 % tras vede po silnicích nižších tříd. Komplikace při vedení cyklistických tras někdy také nastávají při společném provozu chodců a cyklistů. Hlavně v případech, kdy je pěší trasa koncipována jako bezbariérová, nebo při vyšších intenzitách chodců a cyklistů souhrnně. V neposlední řadě pak je slabým místem cyklistické dopravy neucelenost celé cyklistické sítě pro její denní používání.

Z pohledu pěší dopravy je analýza zaměřená především na základní síť pěších tras, která je koncipována tak, aby v maximální možné míře zajišťovala vhodné podmínky pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Takových tras mají obě města dohromady přes 166 km (měřeno jednosměrně). Zhruba 33 % dopravních nehod s účastí chodce (z celkových 31 DN) se stalo na přechodech pro chodce a polovina z nich měla za následek těžké zranění.

 

Co víme o veřejné hromadné dopravě?

Veřejná hromadná doprava, která byla analyzována z pohledu MHD, veřejných linkových autobusů a železnice, je jako běžný dopravní prostředek využívána ve 23 % cest. V MHD cestuje za 24 hodin pracovního dne 31,2 tis. lidí. Železniční osobní doprava za běžný pracovní den přepraví 4,8 tisíc cestujících a linková autobusová doprava 4,6 tisíc.

Mezi zjištěné neduhy veřejné hromadné dopravy patří podle veřejnosti např. absence multimodálního přístupu (kombinace automobilové a veřejné hromadné dopravy, např. jako záchytná parkoviště u nádraží apod.). Závažným problémem je i zpomalování vozidel hromadné dopravy na silnicích kvůli chybějícímu upřednostnění.

 

Jak je na tom město z pohledu automobilů?

Automobil pro své pravidelné cesty využívá v obou městech skoro 49 % cestujících. Asi není překvapením, že nejvytíženější křižovatkou v řešeném území je okružní křižovatka v centru Chomutova: Palackého-Lipská, která za 24 hodin “odbaví” 39 308 vozidel.

Automobilová doprava má pro chod obou měst nezastupitelné místo. Ale čím více je aut, tím více neduhů se objevuje.

Průměrně sedí v jednom osobním autě 1,4 osoby. Toto číslo se pořád zmenšuje, roste ale počet aut. Vede to k významné prostorové náročnosti, která se projevuje zejména při potřebě vozidlo někde zaparkovat nebo odstavit. Nejvíce je to znát na sídlištích, v nočních hodinách, kdy bylo při průzkumu v Chomutově ze zhruba 6,1 tis. vozidel 16 % odstaveno nevyhovujícím způsobem a v Jirkově to bylo ze zhruba 2,8 tis. cca 18 % vozidel.

 

Co s tím chtějí obě města udělat, jaká je vize?

Obě města mají mnoho příležitostí a nástrojů k tomu, aby mohla situaci do budoucna řešit. Dobrou zprávou je, že na tom díky Městské mobilitě už několik let pracují. Změna se však projeví až v dlouhodobém horizontu.

Kombinací různých opatření a aktivit, chtějí města podpořit změnu tzv. dělby přepravní práce (podíly jednotlivých druhů dopravy na přepravě). Taková je jejich vize. Cílem je v tomto případě snížit podíl automobilové dopravy, díky podpoře ostatních druhů dopravy, především VHD.

 

Jak konkrétně toho chtějí dosáhnout?

Říká se tomu efekt synergie opatření, kdy kombinací různých opatření v různých systémech dopravy dojde k postupné změně dopravního chování a návyků.

Například v rámci pěší dopravy jsou obě města zaměřená na dopravní zklidnění, zvýšení bezpečnosti a opravy nevyhovujících přechodů a tras.

V rámci cyklistické dopravy chtějí ucelit a rozšířit základní cyklistickou síť a zaměřit se při tom na tvorbu bezpečných tras, které se nebudou bát využívat i děti.

V rámci parkování jsou opatření zaměřená na větší ochranu bydlících (rezidentů) se současným budováním větších parkovacích kapacit, především ve formě záchytných parkovišť s dobrou návazností na MHD.

U MHD se počítá s modernizací infrastruktury, vozového parku a také s preferencí těchto vozidel v dopravním proudu.

Ani individuální automobilová doprava nepřijde zkrátka, právě naopak, protože se pracuje na modernizaci a přestavbě vybraných křižovatek, na stavbě silničních přeložek a také homogenizaci průtahu silnice I/13.

 

Co se děje a bude dít dál?

V současné době probíhá aktualizace Městské mobility. Základem každé komplexní aktualizace je pečlivá analýza dopravních systémů a na té aktuálně pracuje mnoho odborníků.

Městská mobilita Chomutova a Jirkova je tak nyní v analytické fázi, v rámci které má za sebou mimo jiné průzkum 28 křižovatek, celodenní průzkum parkování v centrech obou městech, směrový průzkum na hranicích měst a také noční průzkum statické dopravy v centrech a jejich navazujícím okolí.

Před námi je ještě několik dopravních průzkumů, jako např. průzkum mobility obyvatel nebo průzkum veřejné hromadné dopravy. Ty proběhnou hned po prázdninách. Vše bude následně shrnuto v rámci Analytické části, o které budeme znovu informovat na všech komunikačních kanálech.

Celý projekt aktualizace by měl být dokončen v závěru roku 2026. Jeho součástí bude ještě mnoho participačních aktivit, díky kterým máte šanci ovlivnit to, jak budete ve svých městech cestovat za pět, deset i dvacet let.

 

Článek vyšel také:
– Chomutovské noviny 08/25 (stáhnout PDF)
– Jirkovské noviny 08/25 (stáhnout PDF)